Entry kali nih aku nk citer ler sket pasai contact lens..bru2 nih aku ader ark bli contact lens yang style terkini tuh ler...ader yg 14mm,16mm,17mm dan macam2 lg ler...aku siap bli 3 pasang dengan warna yang berlainan..huhuuuu...dalam ketiga2 pasang tuh hanya sepasang jer aku pakai.tu pon sekali jer aku pakai..huhhh memang xselesa kot...mmg ler nmpak cantik kalu pakai...tp uat per pakai kalu diri sendiri asa xselesa...hahahaaaa..td nih sambil belek2 internet aku terjumpa ler tips pemakaian contact lens..asanyer berguna jgak dan boleh ark aku kongsi ngan korang...

Betul



Salah


*Kita selalu tak tahu yang mana atas dan yang mana bawah.walaupun xder efect sangat tapi kalau pakai contact lens terbalik ilusi yang kita nampak macam lain macam sedikit dan tak boleh sebab kita pening kepala.PASTIKAN LENS BERBANTUK 'U' masa kita letak kat hujung jari.kalau ada kelepet2 tu bermaknanya tak betullah posisi lens kita.

*Sebelum pakai len CUCI TANGAN.tak perlu cuci dengan sabun yang wangi2.pewangi pada sabun itu ada chemical substance yang tak bagus untuk mata.

*PAKAI LENS PADA MATA YANG SAMA.

*Simpan lens dalam bekas khas.



*Walaupun jarang pakai,penjagaan contact lens x boleh ikut mood.kena sentiasa bersihkan rendaman air MPS (Multi Purpose Solution) setiap minggu.make sure bekas penyimpanan lens pun sentiasa bersih supaya bakteria x berkampung dekat situ..



*Jangan kongsi lens dengan orang lain.kalu kawan tuh xder lens cakap dia xpyh ler pakai.masalahnyer kalu berkongsi lens boleh sebarkan mikroorganisma  dan menyebabkan infection.

*Pakai lens dengan hujung jari ok bukan dengan hujung kuku...

A.M.A.R.A.N
-Kalau nak masak xpayahlah pakai lens sebab lens kalah dengan bahang panas...nanti xpasai2 lens tuh cair...

-Bila mula2 pakai lens kalau mata terasa pedih dan xselesa,cepat2 ler tanggal lens tuh dan cuci semula untuk menghilangkan kesan degil..pas tu pakai balik...

-Bila tiba2 lens terjatuh atas lantai jgn ler nk kutip n pakai balik...cuci dulu dengan MPS pas tu bru pakai ok....







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@NIEZAMATNOR/RESTORAN MACAM MACAM RASA/Alor Star,Kedah